De doe-het-zelf-industrie is getuige van een ongekende groei. Onderzoek wijst uit dat de wereldwijde omvang van de detailhandelsmarkt tussen 2019-2023 naar verwachting met ongeveer 119 miljard USD zal groeien. En in lijn met deze groei, begint de verkoop van e-commerce voor woningverbetering een groter deel van de totale omzet in beslag te nemen. De verkoop van Amerikaanse doe-het-zelf en producten rond woninginrichting groeide in 2018 met 16%.

 

VERBETERING VAN DE HOME IMPROVEMENT INDUSTRIE

 

Er zijn verschillende factoren die tot deze toename hebben geleid. Ten eerste is er de laatste twee decennia een enorme toename van content die individuen aanmoedigt om zelf projecten uit te voeren. Van ‘how-to’ YouTube-video’s (alles van het vervangen van een lekkende kraan tot het verbouwen van je keuken) tot inspirerende Pinterest-borden, consumenten hebben meer kennis en ideeën dan ooit. Allemaal met één druk op de knop. Dit heeft ook geleid tot een toename van het aantal jongeren dat doe-het-zelfprojecten uitvoert, waar ze vroeger eerder een professional aannamen. Een studie van de National Association of REALTORS wees uit dat 75% van Gen Y en iets meer dan de helft van Generation X ervoor kozen hun project zelf te maken.

Maar de onderliggende drijvende factor in deze groei is de snelle technologische vooruitgang in e-commerce: geautomatiseerde klantenservice, uitgebreide productinformatie, zelfstudies in de vorm van een video, probleemloos opnieuw bestellen, klikken en ophalen, levering op dezelfde dag, interactieve vragen en antwoorden in de winkel. Dat zijn slechts enkele van de functies waar e-commerce ondersteuning geeft in de DIY-sector. 

Maar het is niet altijd zo geweest.

 

ONLINE VERKOOP VAN HOME IMPROVEMENT & HARDWARE

 

E-commerce voor de DIY-sector bleef meestal beperkt tot enkel voeding of kleding. En het is begrijpelijk waarom. Ten eerste kunnen hardware producten groot en zwaar zijn, wat problemen oplevert bij een efficiënte levering. En ten tweede, zijn DIY-producten voor de casual consument vaak zeer technisch en verwarrend. Vaimo-klant BAUHAUS heeft bijvoorbeeld bijna 1000 soorten schroeven op hun website. Impulsaankopen vinden dus niet echt plaats bij home improvement. Dat zijn aankopen die onderzoek en planning vereisen, plus het advies en de kennis van een medewerker.

Dat complexe koopproces toont aan waarom fysieke winkels altijd zo dominant zijn geweest in deze industrie. Met in het verleden ontoereikende e-commerce-aanbiedingen, is het logisch dat consumenten een winkel willen bezoeken en een product persoonlijk willen zien voordat ze een aankoop doen.

Maar het tij begint te keren en is al voor een aantal Vaimo-klanten gekeerd.

We zien dat bedrijven met een proactieve benadering rond e-commerce en een naadloze online/offline aanwezigheid, degenen zijn die slagen. Met de toename van e-commerce en de groeiende invloed van Amazon is het duidelijk dat doe-het-zelfbedrijven voor home improvement e-commerce moeten integreren om concurrerend te blijven in de huidige markt.

Laten we eens nader bekijken hoe enkele van onze klanten actief in DIY gebruik maken van e-commerce om de klantervaring te verbeteren en omzet te verhogen.

 

BAUHAUS

 

Sinds de eerste samenwerking met Vaimo heeft BAUHAUS zijn aanwezigheid in omni-channel getransformeerd om aan de eisen van de moderne klant te voldoen. Een aantal belangrijke functies vormen de kern van die strategie, zoals de BAUHAUS Installation Service, Click & Collect en Assemble Complex Products Online die een sterker full-service aanbod bieden voor de behoeften van de consument.

En ten slotte doet BAUHAUS een stapje extra voor zijn klanten met hun baanbrekende in-house levering. Die beschikt over een eigen logistieke oplossing van BAUHAUS samen met de hulp van een native app ontwikkeld door Vaimo. Last-mile neemt alle frictie weg, omdat klanten hun bestelling in real-time volgen en beoordelen. Dat heeft niet alleen geleid tot meer klanttevredenheid, maar ook tot een grotere betrokkenheid van medewerkers.

Door zijn omni-channel benadering rond e-commerce was BAUHAUS getuige van een omzetstijging van 290% tussen 2015-2017 en zag B2C de omzet met gemiddeld 70% stijgen van 2012-2017.

 

LECOT

 

De eerste e-commerce site van Lecot werd in huis gebouwd, waardoor de bestelfunctie zeer beperkt was. Om concurrerend te blijven in een snel veranderende commerciële atmosfeer, wist Lecot dat een digitale transformatie nodig was. 

Door samen te werken met Vaimo en voort te bouwen op Magento Commerce, is de bouwkrachtcentrale erin geslaagd zijn online aanwezigheid te transformeren. De sleutel tot het verbeteren van de zichtbaarheid van zijn 2 miljoen SKU’s is een PIM-systeem dat rijke productinformatie doorgeeft aan de Magento-site. En daarnaast bieden andere functies, zoals aangepaste gebruikersstructuren, verzendkalender, zoekintegratie en snelle bestellijsten klanten en bedrijven een revolutionair nieuw model voor het beheer van verkoop en inkoop.

De site van Lecot heeft een sterke B2C-invloed, waaronder de zoekmachine en de filters plus elementen van personalisatie om een ​​op maat gemaakte ervaring te bieden die geschikt is voor de veeleisende klant van vandaag.

Als gevolg daarvan heeft het bouwbedrijf de online verkoop met 75% zien stijgen dankzij de gebruiksvriendelijke e-commerce winkel.

 

FIXFAST

Vaimo-klant, Fixfast, ontwerpt, produceert en levert gespecialiseerde bouwbevestigingen en componenten voor de wanden en daken van industriële, commerciële en grotere residentiële gebouwen. Het spreekt voor zich dat de producten van Fixfast op maat voor professionals en dus heel technisch zijn. Maar met Vaimo als zijn ecommerce-partner, heeft Fixfast zijn activiteiten getransformeerd via e-commerce en aangetoond dat bedrijven, of het nu gaat om home improvement, constructie, tools of doe-het-zelf, zich op een e-commerce-oplossing kunnen richten.

Vaimo bouwde voor Fixfast een gebruikersgestuurde en visueel aantrekkelijke oplossing. Deze build bevat verschillende functionaliteiten om de complexiteit van het project aan te pakken via extensies van derden en de inhoudsmodule van Vaimo. Klanten kiezen nu een aangepaste kleurcode voor een bepaald product, waarbij de doorlooptijd verandert afhankelijk van de geselecteerde kleur. De nieuwe site heeft een verbeterd productbeheer met de mogelijkheid om grote hoeveelheden producten te beheren en snel wijzigingen aan te brengen.

Dit zijn slechts een handvol bedrijven in de sector home improvement/doe-het-zelf die we helpen om succes in digitale handel te stimuleren (zie onze andere casestudies hier). Als je geïnteresseerd bent om te horen hoe onze oplossingen en strategie je business in home improvement, doe-het-zelf of hardware online helpen slagen, neem dan vandaag nog contact op met ons team van experts.

Sign up for our newsletter

Follow Us