De verwachtingen van klanten liggen op een recordniveau. De snelle vooruitgang in technologie en de digitale revolutie hebben zowel klanten als verkopers veranderd. Het is de klant die alle kaarten in handen heeft.

De moderne consument eist tegenwoordig:

  • Een aantrekkelijke, boeiende beleving tijdens het shoppen
  • Gepersonaliseerde aanbevelingen en aanbiedingen
  • Relevante communicatie en content
  • Eenvoudige betalingen in de juiste munteenheid

Het spreekt dus voor dat een one-size-fits-all benadering dodelijk is voor je bedrijfsdoelstellingen.

Stel je voor…

Het is ochtend. Je neemt je eerste slok koffie en je opent je mailbox. Eerste mail: “Het perfecte snorkelmasker voor kinderen!” Een mail van het bedrijf waar je vorig jaar een paar slippers van hebt gekocht.

Ze adverteren voor het snorkelmasker van een kind. Maar…

  1. je bent geen kind
  2. je hebt geen kinderen
  3. je bent geen fan van duiken

Stel: je hebt toch toevallig een kroost rondlopen en je bent toevallig een fervent duiker. Je klikt door naar de webshop om eens tussen de producten te neuzen. Je komt terecht op een drukke startpagina gevuld met willekeurige producten. Je verlaat dus al snel je browser. Meer nog, je gaat naar je e-mail en schrijft je uit. Welke zin heeft het immers om dat bedrijf te blijven volgen? En je gaat verder met je dag.

Na een lange, productieve dag check je je mailbox nog een laatste keer voordat je onder de wol kruipt. Laatste nieuwkomer: een kortingscode op de producten van een huidverzorgingsmerk die je eerder dit jaar al kocht. Bingo! Je bezoekt de webshop en wordt begroet door een pagina die helemaal overeenstemt met je smaak, geslacht en leeftijd. Je kiest je favoriete dagcrème en betaalt. De webshop biedt je nog een korting aan voor een nachtcrème waarvan je – in combinatie met de dagcrème – een zijdezachte huid krijgt. Je voegt het aanvullende product toe aan je winkelmandje. Dubbele bingo! Je kiest je betaalmethode en klaar. Minuten later ontvang je een e-mail om je aankoop te bevestigen, met nuttige informatie over het gebruik van de producten die je net kocht. De e-mail toont je ook een aantal nieuwe producten die je terugvindt in je eigen straat.

Het verschil valt niet te ontkennen

Bij het snorkelmasker kan je amper van een ervaring spreken, waar het huidverzorgingsmerk bij elke beweging van de consument een gepersonaliseerde beleving voorziet. Zo creëer je een loyale, terugkerende klant die een geweldige customer experience achter de rug heeft.

In de wereld van vandaag verwachten (lees: eisen) consumenten een gepersonaliseerde shopping experience. Maar liefst 78,6% van de consumenten zegt dat ze waarschijnlijk enkel ingaan op promoties van een merk waarvan ze al eerder ingingen op een aanbieding. Uit een studie van Experian blijkt dat bedrijven die gepersonaliseerde mails versturen zes keer hogere inkomsten via mail genereren, in vergelijking met niet-gepersonaliseerde tegenhangers. En, onbetwistbaar, concludeert Segment dat 71% van de consumenten gefrustreerd zijn als een winkelervaring onpersoonlijk is.

Hoe je het ook draait of keert, een gepersonaliseerde experience is een van de belangrijkste factoren om je merk te onderscheiden. Ben je benieuwd waar de opportuniteiten voor jou liggen op het gebied van personalisatie? Met de customer experience rating brengt Vaimo jouw huidige situatie in kaart en reikt je technieken aan waarmee jij scoort bij je doelpubliek. Neem hier contact op.

Sign up for our newsletter

Follow Us