Sinds Black Friday een aantal jaar geleden overwaaide uit de Verenigde Staten, is het elk jaar populairder geworden. Het is de eerste dag van een periode waarin consumenten massaal kerstinkopen inslaan. Ook bij ons neemt het aantal aankopen op deze dagen elk jaar toe, waardoor ook steeds meer webwinkels aan Black Friday deelnemen. 

Maar dat maakt het ineens ook moeilijk om nog steeds met je aanbiedingen op te vallen. Lees hier welke 5 strategieën je zeker moet toepassen om een succesvolle Black Friday-periode af te sluiten. 

 

1) Wat is jouw doel bij Black Friday?

 

De aanbiedingen zijn ongetwijfeld de meest kritische factor voor je succes tijdens Black Friday. De belangrijkste stap bij het ontwikkelen van een aantrekkelijk aanbod is het begrijpen wat het doel van je aanbod is. 

Is het doel van je aanbieding enkel om meer producten te verkopen? Denk na over wie je precies wil bereiken met Black Friday. Hoop je nieuwe klanten te werven? Wil je het aantal inschrijvingen via e-mail verhogen of meer trafiek op je website? Is het een manier om je bestaande klanten loyaal te houden? Of is het het het ideale moment om je stockproducten op te ruimen? 

Pas als je een doel voor ogen hebt en alle middelen gebruikt om dat doel te bereiken, is de kans veel groter dat je ook effectief resultaat behaalt.

 

2) Weet waar je sale past in de customer journey

 

Het is belangrijk dat je bij het maken van de aanbieding kijkt naar je customer lifecycle journey. Je identificeert waar de verkoop in deze cyclus past en hoe je ervoor zorgt dat je ze converteert. 

Verzamel je gegevens in een CRM of gebruik je software voor je e-mailcampagnes? Dan kan je je doelgroepen segmenteren op tal van kenmerken. Overweeg om tijdens Black Friday meer dan één aanbieding te maken die afgestemd is op het gedrag van de verschillende segmenten binnen je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld de locatie, eerder aankoopgedrag, bezochte pagina’s op je website of hun niveau van betrokkenheid met je e-mailcampagnes. Grijp je kans om onafgemaakte aankopen te verzilveren tijdens Black Friday met een gepersonaliseerde boodschap!

 

3) Geef geen korting!

 

Geef niet zomaar een korting op je producten. Het klopt dat je snel een sprong in je omzet ziet door korting te geven. Maar je omzet daalt ook meteen weer, omdat klanten op je volgende uitverkoop wachten. Je creëert dat je klanten onverschillig zijn ten opzichte van je merk en enkel op basis van prijs kopen. Bovendien is het ook storend voor de klanten die al eerder online iets kochten, omdat ze zich wat bedrogen voelen. 

Maar hoe bouw je dan wel een goede sale tijdens Black Friday? Maak bundels van je producten. Zo bied je een hogere winkelwaarde tegen een aanzienlijk lagere prijs. Je houdt dus een uitverkoop zonder zomaar korting op je individuele producten te geven. Bovendien kan je zo producten aanbieden die normaal niet in je winkel verschijnen. In het ideale geval heb je een goedkoper product met een hoge winstmarge dat je bundelt met je initiële aanbod om het aantrekkelijker te maken. 

Of breng je best en slechtst verkopende producten in het spel. Combineer ze voor een ‘2-voor-1’-uitverkoop. Dit is ook een geweldige kans om je klanten kennis te laten maken met de minst verkochte producten, producten waar ze misschien nog niet bekend mee zijn.

 

4) Gebruik psychologische trucjes! 

 

Wist je dat 71% van de consumenten gemakkelijker een aankoop doet als dat product door iemand anders wordt aangeraden? Zoek dus naar manieren zodat fans hun tevredenheid met je potentiële klanten te delen. Gebruik bijvoorbeeld customer reviews voor al je producten of investeer in influencers op sociale media om je product aan te raden. Of laat je klanten een product delen via hun netwerk en geef zo een korting aan die persoon. Bouw een referral systeem op waarbij klanten verschillende kortingen krijgen op basis van het aantal mensen dat ze naar je bedrijf doorverwijzen. 

Of gebruik het principe van schaarsheid dat een gevoel van urgency creëert bij je klanten. Zo speel je handig in op de FOMO-factor (fear of missing out) door een countdown timer toe te voegen. Voeg bijvoorbeeld per uur een andere deal toe. Communiceer de deal ook goed op voorhand, zodat je meer mensen naar je website lokt op die momenten. Onderzoek toont aan dat sales enorm stijgt tijdens dergelijke acties. 

Zorg ook dat je klant zich nog comfortabel voelt bij het financiële aspect. Houd er rekening mee dat veel van je klanten al zijn kerstinkopen al inslaat tijdens deze periode en het bedrag op zijn bankrekening dus ziet krimpen. Conversie hangt dus ook af van je prijzenplan in het geval dat je klant twijfelt. Bij een voordelige aanbieding maak je de financiële drempel zo laag mogelijk.

Deze techniek is ideaal voor die klanten die nog nooit eerder bij je kochten of klanten van die van salaris tot salaris leven. Voorzie ook een middencategorie van aanbiedingen. Statistieken tonen aan dat de middelmatig geprijsde product het best verkoopt. Bij het dure aanbod moet de waarde ervan heel duidelijk zijn. Een aanbod met de meeste functies inbegrepen en de hoogst mogelijke besparingen. 

 

5) Ga voor een duurzame aanpak!

 

Consumenten willen steeds meer iets betekenen voor onze planeet en letten dus op de duurzame aanpak van je bedrijf. Ben je benieuwd hoe je Black Friday sales en duurzaamheid met elkaar doet rijmen en er een win-win situatie van maakt voor je klant, je bedrijf en het milieu? Download hier de whitepaper ‘Black Friday: hoe maak je het duurzaam?

 

Hoe ziet jouw Black Friday-strategie eruit?

 

Hoe pak jij Black Friday dit jaar aan om je omzet ten opzichte van vorig jaar te overtreffen? We zijn heel benieuwd naar wat jouw Black Friday-strategie is. Voel je dat je hulp kan gebruiken bij het ontwikkelen van je strategie? Neem hier contact op met een van onze strategy experts.